JavaServer Faces i Eclipse Galileo. Tworzenie aplikacji WWW, Helion

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JavaServer Faces i Eclipse
Galileo. Tworzenie
aplikacji WWW
Idź do
• Spis treści
Autor: Andrzej Marciniak
ISBN: 978-83-246-2656-4
Format: 158×235, stron: 384
Katalog książek
katalog
• Jak projektować estetyczne i wygodne interfejsy użytkownika aplikacji WWW?
• Od czego zacząć projekt wykorzystujący JavaServer Faces?
• Co oferuje środowisko Eclipse Galileo, a co narzędzia Web Tools Platform?
Dobry interfejs aplikacji WWW to połowa jej sukcesu. Osiągnij go z JavaServer Faces! Język Java
od lat zdobywa i ugruntowuje swoją popularność wśród programistów i twórców aplikacji WWW,
a rozmaite platformy i rozwiązania, w których jest on wykorzystywany, zostały na stałe włączone
do pakietu narzędzi stosowanych przez wielu z nich na co dzień. Jednym z najbardziej popularnych
tego typu narzędzi jest JavaServer Faces. Można dzięki niemu w prosty sposób tworzyć interfejsy
użytkownika aplikacji, wykorzystujące platformę Java EE. Ten spójny i kompletny szkielet
programistyczny jest obecnie najbardziej elastycznym, najlepiej dopracowanym i najprostszym
w użyciu rozwiązaniem, opartym na technologii serwletów.
Jednak „najprostszy” wcale nie musi oznaczać „prosty”, o czym z pewnością miało okazję
przekonać się wielu studentów kierunków informatycznych i profesjonalnych programistów,
którzy postanowili praktycznie zapoznać się z możliwościami tej technologii. Nieocenioną
pomocą okaże się dla nich książka „JavaServer Faces i Eclipse Galileo. Tworzenie aplikacji WWW”,
dzięki której można uniknąć wielu typowych błędów i nauczyć się biegle korzystać z JSF,
zdobywając przy tym kompletną wiedzę na temat mechanizmów i rozwiązań zapewniających
działanie tej platformy. Co więcej, opisano tu nie tylko samą technologię, lecz również sposób jej
praktycznego wykorzystania w konkretnych projektach, co w przyszłości zaowocuje z pewnością
opracowaniem niejednej doskonałej i cieszącej oko aplikacji WWW.
• Mechanizmy działania aplikacji WWW i sposoby ich projektowania w oparciu o język Java
• Podstawowe informacje na temat szkieletu programistycznego JSF
• Realizacja praktycznego projektu z wykorzystaniem JavaServer Faces
• Rozszerzanie standardowej implementacji JSF i tworzenie niestandardowych interfejsów
użytkownika
• Opis środowiska programistycznego Eclipse Galileo oraz pakietu narzędzi Web Tools
Platform
Naucz się szybko i sprawnie tworzyć rozbudowane interfejsy użytkownika aplikacji
WWW za pomocą szkieletu programistycznego JavaServer Faces
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2010
 Spis treci
Wstp .............................................................................................. 7
Geneza ksiki .................................................................................................................. 7
Cele .................................................................................................................................. 9
Czytelnicy ....................................................................................................................... 10
Ukad zagadnie ............................................................................................................. 10
Materiay pomocnicze .................................................................................................... 11
Podzikowania ................................................................................................................ 12
Rozdzia 1. Przed przystpieniem do pracy z JSF ............................................... 13
1.1. Dlaczego JSF? ......................................................................................................... 13
1.1.1. Wersje JSF ................................................................................................... 15
1.2. JSF i Java EE (J2EE) ............................................................................................... 17
1.2.1. Serwlety i strony JSP ................................................................................... 19
1.2.2. Technologie prezentacji ............................................................................... 23
1.2.3. MVC w aplikacjach webowych ................................................................... 27
1.2.4. Implementacja MVC w JSF ......................................................................... 32
1.2.5. Kluczowe elementy JSF — podsumowanie ................................................. 38
1.3. Pierwsza aplikacja JSF w rodowisku Eclipse ......................................................... 38
1.3.1. Instalacja kontenera serwletów .................................................................... 40
1.3.2. Instalacja rodowiska Eclipse Galileo .......................................................... 40
1.3.3. Integracja kontenera serwletów ze rodowiskiem Eclipse ........................... 43
1.3.4. Tworzenie projektu JSF ............................................................................... 44
1.3.5. Praca z JSF w oknie roboczym .................................................................... 48
1.3.6. Definiowanie modelu ................................................................................... 53
1.3.7. Definiowanie komponentu wspierajcego ................................................... 54
1.3.8. Utworzenie strony do wprowadzania danych ............................................... 56
1.3.9. Utworzenie strony do wywietlania wyniku ................................................ 59
1.3.10. Deklarowanie regu nawigacji .................................................................... 62
1.3.11. Uruchamianie aplikacji .............................................................................. 63
1.3.12. Podsumowanie przykadu .......................................................................... 65
Rozdzia 2. Planowanie, modelowanie i projektowanie aplikacji JSF
na platformie Java EE ..................................................................... 67
2.1. Modelowanie interfejsu uytkownika przy wykorzystaniu techniki scenopisu ....... 68
2.1.1. Przypadki uycia .......................................................................................... 69
2.1.2. Model ekranów interfejsu uytkownika ....................................................... 70
2.1.3. Model nawigacji .......................................................................................... 72
2.1.4. Prototypy ekranów ....................................................................................... 73
2.1.5. Diagram maszyny stanowej ......................................................................... 75
 4
JavaServer Faces i Eclipse Galileo. Tworzenie aplikacji WWW
2.2. Warstwa biznesowa ................................................................................................. 77
2.2.1. Rola i elementy warstwy biznesowej ........................................................... 77
2.2.2. Interfejs do warstwy trwaoci danych ......................................................... 85
2.3. Organizacja kodu aplikacji w Eclipse ...................................................................... 95
2.3.1. Projekty i moduy Java EE w Eclipse .......................................................... 95
2.3.2. Zastosowanie projektu uytkowego
do przechowywania kodu warstwy biznesowej .......................................... 96
2.3.3. Moduy zalene ............................................................................................ 99
Rozdzia 3. Uywanie JSF ............................................................................... 101
3.1. Komponenty zarzdzane ........................................................................................ 101
3.1.1. Deklaracja komponentu ............................................................................. 102
3.1.2. Zasig komponentów ................................................................................. 105
3.1.3. Inicjalizacja waciwoci komponentów .................................................... 106
3.1.4. Odwoania do komponentów zarzdzanych ............................................... 113
3.1.5. Komponenty referowane ............................................................................ 115
3.1.6. Komponenty wspierajce ........................................................................... 116
3.1.7. Jzyk wyrae UEL ................................................................................... 118
3.1.8. Konfiguracja komponentów i innych zasobów .......................................... 123
3.2. Obsuga zdarze .................................................................................................... 127
3.2.1. Typy zdarze i metody ich obsugi ............................................................ 127
3.2.2. Natychmiastowe wykonywanie metod obsugi zdarze ............................. 136
3.2.3. Parametryzacja komponentów UI .............................................................. 137
3.3. Nawigacja .............................................................................................................. 140
3.3.1. Definiowanie regu nawigacji .................................................................... 140
3.3.2. Nawigacja statyczna i dynamiczna ............................................................ 143
3.3.3. Rozstrzyganie niejednoznacznoci w reguach .......................................... 144
3.3.4. Przekierowanie i nawigacja poza JSF ........................................................ 144
3.4. Przetwarzanie pakietów zasobów i internacjonalizacja ......................................... 146
3.4.1. Lokalizatory ............................................................................................... 147
3.4.2. Pakiety zasobów ........................................................................................ 150
3.4.3. Pakiety komunikatów ................................................................................. 154
3.4.4. Internacjonalizacja w warstwie biznesowej ............................................... 157
3.5. Konwersja .............................................................................................................. 159
3.5.1. Standardowe konwertery ............................................................................ 159
3.5.2. Obsuga bdów konwersji ......................................................................... 162
3.6. Walidacja ............................................................................................................... 164
3.6.1. Implementacja metod walidacji ................................................................. 165
3.6.2. Standardowe walidatory ............................................................................. 168
3.6.3. Kombinowanie rónych walidatorów ........................................................ 168
3.6.4. Wymuszanie wprowadzania danych .......................................................... 169
3.6.5. Pomijanie weryfikacji ................................................................................ 169
3.7. Standardowe znaczniki i komponenty UI .............................................................. 169
3.7.1. Komponenty i znaczniki biblioteki html .................................................... 170
3.7.2. Komponenty i znaczniki biblioteki core .................................................... 201
Rozdzia 4. Dopasowywanie JSF ..................................................................... 211
4.1. Przetwarzanie da .............................................................................................. 211
4.1.1. Scenariusze obsugi da ......................................................................... 211
4.1.2. Standardowy cykl przetwarzania dania JSF ........................................... 214
4.1.3. Kolejka zdarze ......................................................................................... 225
4.1.4. Kolejka komunikatów ................................................................................ 228
4.2. Konfigurowanie i rozszerzanie standardowej implementacji ................................. 229
4.2.1. Infrastruktura aplikacji JSF ........................................................................ 229
4.2.2. Mechanizm nawigacji ................................................................................ 238
Spis treci
5
4.2.3. Mechanizm zarzdzania widokami ............................................................ 238
4.2.4. Mechanizm zarzdzania stanem ................................................................. 239
4.2.5. Mechanizm przetwarzania wyrae EL ..................................................... 239
4.2.6. Mechanizm obsugi akcji ........................................................................... 243
4.3. Model komponentów ............................................................................................. 243
4.3.1. Struktura klas ............................................................................................. 244
4.3.2. Identyfikatory komponentów ..................................................................... 251
4.4. Praktyczne zastosowania obiektów PhaseListener ................................................ 255
4.4.1. Wzorzec POST-Redirect-GET ................................................................... 256
4.4.2. Generowanie danych binarnych ................................................................. 258
4.5. Zoone tabele ....................................................................................................... 260
4.5.1. Modele danych ........................................................................................... 260
4.5.2. Przykad tabeli interaktywnej ..................................................................... 261
4.6. JSF i bezpieczestwo ............................................................................................. 264
4.6.1. Bezpieczestwo zarzdzane przez kontener ............................................... 265
4.6.2. Bezpieczestwo zarzdzane przez aplikacj .............................................. 270
Rozdzia 5. Tworzenie komponentów uytkownika ........................................... 275
5.1. Komponenty interfejsu uytkownika (UI) ............................................................. 275
5.1.1. Implementacja komponentu ....................................................................... 276
5.1.2. Przechowywanie stanu komponentu .......................................................... 280
5.1.3. Rejestracja komponentu ............................................................................. 282
5.1.4. Generowanie i obsuga zdarze ................................................................. 282
5.1.5. Integracja z JSP .......................................................................................... 284
5.2. Renderery .............................................................................................................. 289
5.2.1. Podstawy implementacji rendererów ......................................................... 290
5.2.2. Renderery i JavaScript ............................................................................... 291
5.2.3. Rejestracja rendererów ............................................................................... 295
5.3. Konwertery ............................................................................................................ 296
5.3.1. Podstawy implementacji konwerterów ...................................................... 297
5.3.2. Rejestracja konwerterów ............................................................................ 300
5.3.3. Integracja konwerterów z JSP .................................................................... 302
5.4. Walidatory ............................................................................................................. 304
5.4.1. Podstawy implementacji walidatorów ....................................................... 305
5.4.2. Rejestracja walidatorów ............................................................................. 306
5.4.3. Integracja walidatorów z JSP ..................................................................... 308
5.5. Komponenty JSF i AJAX ...................................................................................... 309
5.5.1. Podstawy AJAX-a ...................................................................................... 310
5.5.2. Biblioteka AJAX4JSF ................................................................................ 313
5.5.3. Biblioteki AJAX-a ..................................................................................... 315
Rozdzia 6. Narzdzia wsparcia i integracja z innymi szkieletami ..................... 327
6.1. Narzdzia Web Tools Platform .............................................................................. 327
6.1.1. Zarzdzanie serwerem aplikacji ................................................................. 328
6.1.2. Monitorowanie portów ............................................................................... 330
6.1.3. Narzdzia uatwiajce prac z bazami danych ........................................... 333
6.2. Technologie widoku .............................................................................................. 338
6.2.1. Facelets ...................................................................................................... 339
6.2.2. Apache Tiles 2 ........................................................................................... 344
6.2.3. Smile .......................................................................................................... 350
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • red-hacjenda.opx.pl