Jarosław Skłodowski informatyka europejczyka. poradnik metodyczny dla nauczycieli cała książka, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treści
R
OZDZIAŁ
1. Wprowadzenie
5
Strategie kształcenia
10
Aktywizujące metody nauczania
11
Podsumowanie
20
R
OZDZIAŁ
2. Propozycje rozplanowania materiału
21
R
OZDZIAŁ
3. Wskazówki do realizacji materiału nauczania
23
Etap 1. Informacja jako podmiot informatyki
23
Etap 2. Narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej
31
Etap 3. Opracowywanie informacji
w postaci tekstowej i graficznej
36
Etap 4. Przetwarzanie informacji liczbowych
w postaci tabelarycznej
42
Etap 5. Przetwarzanie informacji w postaci bazodanowej
46
Etap 6. Przetwarzanie multimediów
49
Etap 7. Prezentowanie przetworzonych informacji
55
R
OZDZIAŁ
4. Propozycja konstrukcji przedmiotowego
systemu oceniania
59
Wstęp
59
Zasady oceniania
60
Ogólne kryteria ocen
62
Narzędzia i czas sprawdzania osiągnięć uczniów
63
Zasady ustalania oceny
64
4
INFORMATYKA EUROPEJCZYKA. PORADNIK METODYCZNY
WPROWADZENIE
11
Problemowa
— kierowanie procesem rozwiązywania zagadnień po-
znawczych, odkrywanie i przyswajanie wiedzy. Metody nauczania — pro-
blemowe (samodzielnego dochodzenia do wiedzy). Treści programowe —
wyjaśniające. Charakter kształcenia — instrumentalno-poznawczy.
Eksponująca
— eksponowanie wartości, poznawanie wartości i prze-
żywanie ich. Metody nauczania — waloryzacyjne (inscenizacje, drama),
impresyjne (przyjmowanie cudzych emocji). Treści programowe — ocenia-
jące. Charakter kształcenia — kierunkowy (kształtuje określony stosunek
do wartości).
Operacyjna
— organizowanie działalności praktycznej uczniów, dzia-
łanie. Metody nauczania — praktyczne (pokaz, demonstracje, ćwiczenia).
Treści programowe — normatywne. Charakter kształcenia — instrumen-
talny (przygotowanie do przetwarzania rzeczywistości).
Aktywizujące metody nauczania
Metoda nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy
nauczyciela, umożliwiający przekazanie wiedzy uczniom wraz z umiejęt-
nością posługiwania się nią w praktyce. Aktywizujące metody nauczania
są ukierunkowane na zwiększenie czynnego udziału uczniów w procesie
dydaktycznym z jednoczesnym ograniczeniem roli samego nauczyciela,
który wspomaga i ukierunkowuje uczących się, mobilizuje ich, stymuluje
w zakresie obszarów słabiej opracowanych lub błędnie zinterpretowanych,
zwraca uwagę na popełnione błędy i ocenia postępy.
Ciekawe i niekonwencjonalne ćwiczenia realizowane metodami akty-
wizującymi skorelowane z problematyką życia codziennego wzmacniają
skuteczność działań dydaktycznych nauczyciela. Aktywny sposób zdoby-
wania wiedzy ułatwia posługiwanie się nią w sposób samodzielny, uczy
współpracy i współdziałania w zespole.
Zastosowanie metod aktywizujących wymaga od nauczyciela większego
zaangażowania własnego i większego wysiłku na etapie przygotowania do
realizacji zajęć. Zaletą tych metod jest niewątpliwie ograniczone stosowanie
skomplikowanych środków dydaktycznych, przy czym wymagają one od
nauczyciela gruntownego przemyślenia i przygotowania treści, ćwiczeń
i form pracy.
12
INFORMATYKA EUROPEJCZYKA. PORADNIK METODYCZNY
Metoda projektu
Szczególnie popularna i efektywna metoda projektu eksponuje samodzielną
pracę ucznia. Ma on swobodę w zakresie stosowania wcześniej nabytych
umiejętności i wiedzy w celu pozyskania nowych. Projekt może być przed-
sięwzięciem indywidualnym lub zespołowym i w dużej mierze sprowadza
się do zebrania i usystematyzowania informacji, z których część uczestnicy
już znają, a inne są przez nich niejako odkrywane w działaniu. Metoda
projektu pozwala rozwijać umiejętności korzystania z różnych źródeł infor-
macji, krytycznego analizowania faktów i oceny ich wiarygodności. Projekt
jest na bieżąco koordynowany przez nauczyciela.
Przed przystąpieniem do realizacji projektu uczeń otrzymuje jego opis
zawierający cele, zakres prac, kryteria oceniania i ogólnie nakreślone ramy.
Rezultatem projektu może być sprawozdanie, praca plastyczna, album zdjęć,
dokument elektroniczny, w tym multimedialny, model badanych zjawisk
itp. Rezultaty te powinny zostać zaprezentowane na forum.
Projekt indywidualny zwiększa poczucie odpowiedzialności za wyniki,
samokontrolę i dyscyplinę. Projekt grupowy kształtuje umiejętność współ-
działania, słuchania innych, obrony własnych poglądów oraz poszukiwania
kompromisu.
Etapy pracy nad projektem:
zainicjowanie projektu i wybór tematyki,
sporządzenie dokumentacji projektu wraz z jego specyfikacją,
podział zadań, usytuowanie ich w czasie,
realizacja projektu,
sporządzenie raportu i prezentacja wyników projektu,
ocena realizacji założeń projektu.
Gry dydaktyczne
Powiązanie nauki z rozrywką szczególnie pozytywnie wpływa na efektyw-
ność pracy dydaktycznej. Podczas gry uczestnicy konkurują ze sobą, włą-
czając emocje w proces uczenia się. Wykorzystanie odpowiednio dobranych
gier jest szczególnie ułatwione w pracowni komputerowej. Najprościej
jest wykorzystać gotowe produkty multimedialne lub skorzystać z szerokiej
oferty dostępnej w sieci. Przy odpowiedniej inwencji nauczyciela można
jednak wdrożyć własne pomysły opracowane na bazie standardowego
oprogramowania i sieci lokalnej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • red-hacjenda.opx.pl