Jak pisac fantastyke naukowa, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Andrzej PilipiukJak pisać fantastykę naukowš - krótki poradnikWstępCo to jest fantastyka naukowa - każdy widzi. Podobnie jak każdy przeciętnie inteligentnyczytelnik rozumie czym jest horror, lub fantasy. Mniej rozgarniętym wyjaniam, że wopowieciach fantasy człowiek z mieczem posiłkujšc się magiš robi pure' ziemniaczane zeswoich wrogów, a w horrorze mamy do czynienia z dalszymi przygodami faceta zmieczem, tyle że dla odmiany jest on martwy. W fantastyce naukowej facet zamiastmiecza ma laserowy pistolet lub równie rozwiniętš technologicznie broń. Oczywiciezamiast faceta może wystšpić kobieta, dziecko, dziewczyna, robot... (niepotrzebneskrelić). Wrogowie nie muszš koniecznie być ludmi a w niektórych przypadkach nawetnie powinni nimi być. Czytanie fantastyki naukowej, fantasy, horroru oraz rozmaitych ichodmian jest przyjemne, a jeli nie jest przyjemne należy ksišżkę odłożyć i sięgnšć ponastępnš. Jeli i ona w czytaniu nie dostarczy przyjemnoci należy zapisać się do bandypółmózgów, którym fantastyka nie leży lub do półanalfabetów którym leży fantastyka nawideo, ale czujš wstręt do słowa pisanego. Do tego że fantastyka nam się nie podoba nienależy się przyznawać, zwłaszcza miłonikom gatunku, gdyż nierozważne chlapanieozorem grozi jego postradaniem razem z zębami. Lepiej brać przykład ze mnie, ja nikomusię nie przyznaję, że nie lubię fantasy.W pewnej chwili czytajšc dochodzimy do wniosku że tekst jest dobry ale za krótki i cogorsza nie ma dalszego cišgu. Jeli dodatkowo zaczniemy się zastanawiać, co w danymtekcie jest niedopracowane, oznacza to że umysł nasz uległ zwyrodnieniu. Choroba znaukowego punktu widzenia wywołana jest przez niekontrolowany rozrost częciodpowiedzialnej za wyobranię. Stopniowo pojawiajš się dziwne myli całkowicie nieprzystajšce a nawet znajdujšce się w jawnej opozycji do otaczajšcej nas rzeczywistoci.Potem choroba zaczyna się rozszerzać. Myli stajš się coraz bardziej pogmatwane,pojawiajš się w najbardziej nieodpowiednich momentach, na przykład podczas lekcji lubwykładów, w pracy, w domu, na randce, w kinie... Za którym razem po szczególnieciężkim ataku otumaniony umysł podejmuje decyzję aby rodzšce się myli trochęuporzšdkować i zapisać.W zależnoci od siły choroby zapisanie pomoże na zawsze albo na krócej. W skrajnychprzypadkach, np. Jack London, ataki choroby spowodujš pisanie trzech tysięcy wyrazówdziennie. Nadmiernie rozbudzony talent literacki doprowadzić może do ciężkich depresji(w przypadku gdy nikt nie zechce czytać tego co napiszemy), a nawet (w przypadku gdyporzucimy pracę sšdzšc że uda nam się przeżyć za honoraria) do mierci głodowej.Leczenie nadmiernej wyobrani jest stosunkowo poste: Od sšsiadki miłoniczkiszczegółów z życia innych ludzi, pożyczamy lub odkupujemy po znacznie obniżonychcenach dużš iloć kolorowych ilustrowanych magazynów. Z braku sšsiadkiwygrzebujemy je ze mietnika, (nie polecam kupowania w kiosku, gdyż kuracja jest doćdługa, a co za tym idzie mogła by nas dodatkowo zrujnować finansowo). Następniesiadamy sobie i zaczynamy je dokładnie studiować. Po mniej więcej setnym zauważymypierwsze korzystne zmiany. Umysł nasz skoncentruje się na problemach zdrowej częcispołeczeństwa, tj. rozwiedzionych matek, mężatek popełniajšcych zdrady małżeńskie,facetów maltretowanych przez teciowe etc. Kuracja będzie znacznie efektywniejsza jelipołšczymy jš z oglšdaniem teleturnieji i sympatycznych filmów wieloodcinkowychkręconych na terenie Brazylii i Wenezueli. Po upływie około trzech - czterech miesięcy zulgš przekonamy się że wyobrania nasza została wypalona jak laserem (choć pewnie niebędziemy już wiedzieli co to jest laser), a nadmiernie rozronięte częci mózgu wyraniesię skurczš. Wówczas należy zaprzestać kuracji. Dalsze jej kontynuowanie grozicałkowitym zniszczeniem centralnego orodka nerwowego! Gdy kuracja nie skutkujepowinnimy poddać się i przystšpić do pisania.I. TYTUŁIstniejš dwie metody pisania opowiadań i dłuższych form literackich.Po pierwsze można wymylić efektowny tytuł a następnie do gotowego tytułu dopasowaćodpowiedni pomysł. Drugi sposób polega na napisaniu opowiadania a dopiero na końcuzaopatrzenia go w tytuł. Można też nadać dziełu tytuł roboczy, napisać do niegoopowiadanie a następnie zmienić go na inny. Tę metodę stosował np. Janusz A. Zajdel ijak się wydaje jest ona najlepsza.Opublikowany swojego czasu na łamach Fantastyki artykuł Siedem grzechów głównychpolskiej SF surowo piętnował rozpowszechnionš w latach osiemdziesištych manieręstosowania tytułów jednowyrazowych w rodzaju Kontakt, Inwazja, Test, etc. Ja wswojej pracy przyjšłem zasadę zgoła odmiennš. Wedle mojego mniemania tytuł powinienbyć raczej krotki i dwięczny, a przy tym wpadajšcy w ucho i ciekawy. Dla przykładuHiena, Szambo, Głowica, Tunel Oczywicie można było by ubrać powyższerzeczowniki w odpowiednie przymiotniki tworzšc tym samym tytuły w rodzaju: HienaCmentarna, Szambo Podmoskiewskie, Głowica Atomowa, Tunel do Australii,jednakże wyjaniajšc zbyt wiele już w tytule utworu ryzykujemy że czytelnikprzedwczenie zorientuje się w naszych zamiarach a tym samym pozbawi się dużej częcizabawy. Oczywicie niekiedy złożone tytuły stajš się koniecznociš, trudno bowiemjednym słowem strecić myl zawartš, znowu sięgnę do swoich dokonań, w tytulewięty Mikołaj spotyka Dziadka Mroza. (Opowiadanie to nosiło tytuł roboczyWigilijna Rozgrywka, fajny, nie?). W ostatecznoci możemy zastosować jeszcze jednšmetodę wymylenia tytułu. Metoda ta jest rednio etyczna, ale przynieć może ciekaweefekty. Jest to tzw.Odgrzewanie tytułów. Bierzemy tytuł uznanego dzieła literackiego po czymwymieniamy w nim wszystkie elementy, zachowujšc konstrukcje gramatyczne oraz liczbęrodzaj i przypadek wyrazów występujšcych w wersji pierwotnej. Oczywiciezastosowane wyrazy muszš w jaki sposób odnosić się do naszego utworu, a nie tego zktórego tytuł kradniemy.Dla przykładu:Tytuł pierwotny: Tytuł po przeróbkach:Ogniem i Mieczem Sierpem i MłotemPan Tadeusz Forrest GumpBaba Jaga Księżniczka MarsaCzerwony Kat Zielony MarsEt cetera. Metoda jest jak widać prosta i nie wymaga szczególnego wysiłku umysłowego.II. PomysłW opowiadaniu najważniejszy jest pomysł. Po wymyleniu pomysłu należy go od razuzapisać, aby nie uciekł. Nawet jeli w chwili obecnej wyda nam się mało ciekawy, to zaparę lat, gdy na skutek codziennej ogłupiajšcej pracy twórczej lotnoć naszej wyobranizaniknie, będzie jak znalazł. Po zapisaniu pomysłu należy dokładnie się nad nimzastanowić. Być może kto już wczeniej wpadł na taki sam. (Istnieje teoria naukowamówišca, że wszystko co da się wymylić w Fantastyce Naukowej wymylił już StanisławLem, ale ja osobicie daleki jestem od tak pesymistycznych teorii). Jeli stwierdzimy, zepomysł nasz jest całkowicie dziewiczy, należy skonsultować ten zdumiewajšcy fakt zewszystkimi znajomymi. (za wyjštkiem tych którzy sami piszš, przymierzajš się dopisania, lub istnieje podejrzenie, że nasz pomysł mógłby ich natchnšć do pisania.Tacy znajomi mogš go po prostu ukrać!). Konsultacja taka pozwoli nam sprawdzić, czyna nasz pomysł nie wpadł już wczeniej jaki inny pisarz, którego utworów nieczytalimy. Jeli pomysł jest autentycznie nowy siadamy do pisania.W razie całkowitego braku własnych pomysłów możemy postšpić na trzy różne sposoby:Odgrzewanie pomysłówBierzemy pomysł cudzy a następnie zmieniamy w nim wszystko co się da, tak aby stał sięcałkowicie nierozpoznawalny, zachowujšc drobne elementy które sprawiły zeprzerabiane dzieło zostało uznane za genialne. Na przykład bierzemy na warsztatHobbita. Głównego bohatera zamieniamy w ufoludka, jego norkę we wnętrze stacjikosmicznej, magiczny piercień w artefakt starożytnej cywilizacji etc. Poza popadnięciemw grafomanię grozi nam że nas na tym przyłapiš. Z drugiej strony... SewerynGoszczyński splagiatował Zamek Kaniowski z Hajdamaków Tarasa Szewczenki.Ogniem i mieczem w niektórych miejscach przypomina Córkę Kapitana AleksandraS. Puszkina, sam Sapkowski po opublikowaniu pierwszego opowiadania o wiedminieoskarżony został na łamach pewnego kultowego miesięcznika o oparcie się na pewnymanglosaskim pomyle...Pisanie ostrożnych parodiiBierzemy uznany utwór literacki i stawiamy go na głowie, najlepiej wypaczajšcmaksymalnie wiat przedstawiony. (Tak jak Karol Marks wyrwał Heglowi zdrowe jšdro ipostawiwszy je na głowie stworzył marksizm). Dla lepszego zrozumienia konspekt:Tytuł roboczy: Hans Kloss - powieć political fikction. Czas akcji: 1939r.Treć: W ostatnich dniach sierpnia 1939-go roku wywiad polski odkrył zdradzieckie planyHitlera. Polacy uprzedzajšc atak niemiecki zaatakowali niespodziewanie zgromadzone nagranicy wojska Wermachtu. W ręce polskie wpadły cišgnięte nad granice rezerwy broni,amunicji, paliwa i żywnoci. Niemcy uciekać muszš na piechotę, a nasi goniš ichtygrysami i panterami. Gdzie na przedpolach Berlina Niemcy jakim fartem biorš doniewoli polskiego oficera sztabowego Janka. Po wywiezieniu go na tyły frontustwierdzajš że jest on bardzo podobny do kapitana Hansa Klossa. Kloss mówi dobrze popolsku, postanawiajš więc podsunšć go Polakom...Oczywicie można napisać jeszcze jedno wesołe opowiadanie osadzone w tych realiachtym razem o czterech dzielnych wermachtowcach który na czołgu Rotekopf z pomocšowczarka alzackiego Scharika wypierajš polskich agresorów...Metoda SłownikowaSposób wymylania opowiadań z zastosowaniem metody słownikowej jest bardzo prosty.Bierzemy dowolny słownik l... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • red-hacjenda.opx.pl